نوآوری باز و نوآوری آزاد چگونه می‌تواند کارایی تحقیق وتوسعه را افزایش دهد؟

14 جولای , 2020 بلاگ

نوآوری باز و نوآوری آزاد چگونه می‌تواند کارایی تحقیق وتوسعه را افزایش دهد؟

نوآوری باز یکی از پدیده هایی است که به کرات با تعاریف متفاوت بیان شده است. پدیده نوآوری را بطور عام خلق، ایجاد یا معرفی پدیده‌ای نوین تعریف می‌کنند؛ حال آنکه این دیدگاه با تعاریف و دیدگاه های علمی به پدیده نوآوری بسیار متفاوت است. تعدادی از این تعاریف – علمی- بدین قرارند :
نوآوری عبارت است از دستیابی به موفقیت در تولید و یادگیری و همچنین بهره‌گیری از پدیده‌های نوین در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی. استراتژی نوسازی و گسترش دامنه محصولات و خدمات و همچنین بازارهای مربوط به آنها را نوآوری گویند.

نوآوری در ارائه روشهای نوین تولید، تامین و توزیع خلاصه می‌شود. معرفی تغییرات در شیوه مدیریت، سازمان دهی فعالیت ها و شرایط کاری و مهارت های نیروی کار، نوآوری نامیده می‌شود. تمام این تعاریف ریشه در دیدگاه های صاحبنظران علم مدیریت دارد؛ اما آنچه که نباید از نظر دور داشت این حقیقت است که نوآوری مستلزم تجاری سازی و ارائه کالا به بازار است.
منظور از تجاری سازی فرایند معرفی و ارائه محصول یا روش تولید نوین به عرصه داد و ستد یا همان بازار است. خواه این فرایند در بر گیرنده ورود به بازار بصورت تولید انبوه باشد، یا اینکه تنها ورود از آزمایشگاه اختراعات به بازار را شامل شود. لذا اگر بگوییم که نوآوری عبارت از خلق ارزش برای مشتری از طریق تجاری سازی ایده‌ها و خلاقیت ها است، سخنی به گزافه نگفته‌ایم.
درجات مختلف نوآوری
نوآوری تدریجی
نوآوری های تدریجی (Incremental Innovation) شامل انواع اصلاحات و بهبود دهی‌ها در فناوری است؛ بدون آنکه در قواعد مهندسی آن تغییر ایجاد شود. نظیر فناوری دی وی دی که از قواعد مهندسی فناوری لوح فشرده بهره می‌گیرد.
نوآوری بنیادین
نوآوری بنیادین (Radical Innovation) شامل تغییرات بنیادین در قواعد مهندسی فناوری می‌شود. مانند تحول صنعت پخش صدا و موسیقی ضبط شده با ظهور لوح فشرده که تا پیش از آن بر پایه نوار کاست استوار بود.
نوآوری گسیخته ساز
نوآوری گسیخته ساز یا گسلنده (Disruptive Innovation)شامل نوآوری بنیادینی است که موفق به در اختیار گرفتن بازار فناوری نسل قبل شود؛ و به کل جایگزین آن گردد. نظیر فناوری لامپ کم مصرف که با تغییر بنیادین در قواعد مهندسی لامپ های روشنایی، کاملا جایگزین لامپ های رشته ای گردید.
نواوری در معماری فناوری
در این شیوه، نوآوری تنها ارتباط میان اجزاء است که دستخوش دگرگونی می‌شود. مینیاتوری سازی نمونه‌ای از نوآوری در معماری فناوری است. مثال دیگر از این نوع تغییرات، در ارائه تبلت ها به بازار بود که کاملا از فناوری تلفن هوشمند بهره می‌گیرد.

مهارتهای نوآوری باز
برای انتقال مهارتها آنچه بیش از همه دارای اهمیت است آموزش مهارتها به پرسنل است.
جنبه انگیزشی
در نظر گرفتن مشوق ها برای نوآوری و استقبال از تغییرات و همچنین ضد تشویق ها برای امتناع از نوآوری و تغییر پذیری می‌تواند اثرگذار باشد. به طور کلی با اتخاذ دو شیوه متفاوت می توان برای کارکنان ایجاد انگیزه کرد.

(۱) ایجاد مقررات تنظیم کننده؛

(۲) ارائه مشوق ها .
ایجاد مقررات تنظیم کننده
مدیریت ارشد برنامه ای جهت اجرای نوآور باز در شرکت تدوین نموده و بصورت دستوری آن را ابلاغ می نماید.تمرکز مدیریت ارشد بر دستیابی به هدف است و برای همراه کردن کارکنان از ارائه مشوق های برون زا (نظیر مشوق های مالی) بهره می گیرد.
ارائه مشوق‌ها
مدیریت ارشد سعی در بر قراری روابط با کارکنان نموده و با رفتار غیررسمی به اشاعه ارزشهای نوآوری باز مبادرت می ورزد.در این شیوه تاکید بر مشوق های درون زا و خود کنترلی است. ارائه مشوق ها کاملا در ارتباط با شرایط زمینه ای است. منظور از شرایط زمینه ای یا همان Context چارچوب های نهادی حاکم بر سازمان نظیر فرهنگ سازمانی، ارزش ها، باورها و شعائر سازمان است.

, , ,


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *